Napi gondolatébresztő

Alá kell-e írnia a szülőnek a gyermekéről készített szakvéleményt, pszichológiai vagy pedagógiai véleményt?

Bánki László képe
Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

TITOKTARTÁS KONTRA ADATKEZELÉS

Igen, minden esetben alá kellene írnia akkor, ha az nyilvánossá válik, vagyis tartalma harmadik személy számára is megismerhető. Tehát, ha az iskola pedagógiai véleményt ír a gyerekről, és ennek alapján kéri a Nevelési Tanácsadó vizsgálatát (vagyis beutal), akkor ezt az írást a szülőnek aláírásával kell tudomásul vennie, mielőtt a pszichológus megkapja. Ugyanez vonatkozik azokra a pszichológiai, fejlesztőpedagógiai, családgondozói és egyéb szakvéleményekre, amelyek a gyerekről szólnak, és amelyeket a Nevelési Tanácsadó az iskolának vagy az óvodának címez. A szülőnek joga, hogy megismerje ezen iratok tartalmát, kérésre vagy automatikusan rendelkezhet ennek eredeti vagy másolt példányával, a szakembereknek és intézményeknek pedig kötelessége, hogy a szülő írásbeli engedélyével továbbítson minden ilyen, a gyerekről szóló iratot.

Erre azért érdemes különösen figyelni, mert a személyes adatok védelme alkotmányos alapjog, illetve a Polgári Törvénykönyv által védett, alapvető, személyhez fűződő jog. Az adatkezeléssel kapcsolatos törvényi szabályozás szerint ráadásul a gyerekről írt szakvélemények az úgynevezett különleges adatok körébe tartoznak, kezelésükhöz, továbbításukhoz az érintettnek (gyereknek) illetve ebben az esetben a törvényes képviselőjének (szülőnek, gyámnak) az írásbeli hozzájárulása szükséges. Jogi szempontból tehát meglehetősen visszás az a helyzet, amikor például az iskola vagy óvoda a szülő tudta és aláírása nélkül, faxolt pedagógiai véleményben kér pszichológiai vizsgálatot, vagy éppen zárt borítékban (!) küldi el magával a gyerekkel vagy a szülővel (!) a gyerekről írt, a szülő által meg nem ismert véleményt.

Végső soron azonban belátható, hogy ez a jogi háttér messzemenően illeszkedik ahhoz a szakmai, gyermekvédelmi és pedagógiai szakszolgálati érdekhez is, hogy a gyerekekkel foglalkozó szakembereknek és intézményeknek elsősorban a gyerekek egészségét és fejlődését kell szem előtt tartaniuk, ezért a gyerekhez és szülőjéhez, mint aktív, érintett félhez kell kapcsolódniuk – ez pedig az ő informáltságukat, tudatosságukat, etikai és érzelmi biztonságukat is feltételezné az ellátásban, nem beszélve a szakmai segítségnyújtás sikerességének esélyeiről.

Itt íratkozhat fel folyamatosan frissülő tartalmainkra (RSS)

Tartalom átvétel

Közelgő események

  • Nincs közelgő esemény

Eseménynaptár

« 2017.11. »
hkszecspszov
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930