Napi gondolatébresztő

Ne azt nézd, hogy hová estél, hanem azt keresd, hol csúsztál meg!

Tanulásmódszertan, a tanulás tanulása

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

  Az általános iskolai tanulmányok előrehaladtával a gyerekeknek egyre önállóbban kell a mindennapokat felépíteni, a különböző tanulási helyzetek és feladatok megoldását véghezvinni. Az eredményes tanulás során megismerik saját pszichikai feltételeiket, különböző képességeik fejlődésével/fejlesztésével megtanulják a hatékony tanulási módokat, amelyek segítenek a képességeknek megfelelő eredmények elérésében.

Ahhoz, hogy a gyerekek képesek legyenek a tananyag befogadására, az információ-feldolgozás módját, azaz a megfelelő tanulási stílust is meg kell találniuk. A tanulási stílus egyénre jellemző és tanulható. Vannak olyan gyerekek, akiknél a vizuális információ segíti a hatékony tanulást. Ők azok, akik a lényeget színessel emelik ki, rajzokat, ábrákat készítenek, és szívesen veszik, ha a tanár is ábrákat mutat be a tanítás során. Másoknak az auditív információ segít, számukra fontos a tanári magyarázat, hogy hangosan kimondják, ismételgessék az anyagot, hogy valaki elmondja a leckét, esetleg magnó, diktafon segítségével tanuljanak. A jegyzetelés, a többszöri leírás, a saját ábrák készítése a mozgásos típusúakat segíti a tanulásban. Természetesen a különböző módok egymást kiegészítve is támogatják a tanulás eredményességét.

A saját tanulási stílus ismeretében kiválaszthatók a legmegfelelőbb tanulási stratégiák is. A tanulási stratégiák, mint például az anyag áttekintése és elolvasása, az elolvasottak átgondolása, kérdések alkotása, a felidézés, az ismétlő áttekintés, az elmondás más személynek, az aláhúzás, a kulcsfogalmak kiírása, stb. az információfeldolgozás megtanulható módjai, a tanulási stílushoz hasonlóan egyénre jellemzőek. Ezek hiányában a gyerekek hiába fordítanak egyre több és több időt a tanulásra, a hatékonyság nem lehet megfelelő. Mindez - az iskolai sikertelenség miatt - akár passzivitáshoz, motiválatlansághoz is vezethet.

Az alábbiakban álljon itt néhány szempont a hatékony és önálló otthoni tanuláshoz.

Hányadik osztálytól várható el, hogy egy gyerek önállóan tanuljon?

Az 1-2-3. osztályosok még nagymértékben támaszkodnak a szülői segítségnyújtásra, de a fokozatos rávezetés, az önálló tanulás előmozdítása mindenképpen szükséges az önállósodáshoz, nemcsak a tanulás, hanem a mindennapi élet területén is. 4. osztálytól pedig már elvárható a gyerekektől az önálló tanulás.

Adottak-e az önálló tanulás feltételei?

Rend legyen körülöttem! Csak a szükséges tanszerek, könyvek, füzetek legyenek előttem! Ne vonja el más a figyelmemet (TV, PSP, PC, etc…)! Mind olyan szempontok, melyek nélkülözhetetlenek a hatékony munkához.

Hogyan segíthető az önállósodás?

- fontos megtalálni a leginkább megfelelő tanulási stratégiát (vizuális, auditív, vagy mozgásos információkból tud a gyerek eredményesebben felkészülni);

- a hatékonyság érdekében érdemes napi időbeosztást készíteni, és azt gyakorolni, ami a legkevésbé megy;

- a vázlatkészítés segíti a szóbeli tanulást;

- magyarázattal, szemléltetéssel a tanultak elhelyezhetők a mindennapi élet kontextusában;

- érdemes a feladatokat részfeladatokra bontani;

- az emlékezést segítő módszerek (mnemotechnikák) megismertetése a gyerekkel szintén támogatja az önállósodást; 

- érdemes figyelmeztetni a gyereket az önellenőrzés fontosságára;

- érdemes a nehezebb tananyaggal kezdeni a tanulást, hogy maradjon erő és idő a könnyűekre is;

- fontos, hogy a gyermek tudjon segítséget kérni és kapni, ha elakad.

Ha a fenti segítségek mellett is nehezített a tanulás önálló szervezése, segítséget jelenthet egy tanulásmódszertani csoportban való részvétel. Az ilyen foglalkozások a tanuláshoz való viszony formálásával, a tanulás külső és belső feltételeinek célzott alakításával segítik a gyerekeket az eredményes tanuláshoz.

A tanulásmódszertani csoport foglalkozásain szó esik a tanulási szokásokról, a rendezettség szükségességéről, a rendszeres, tervszerű tanulás előnyeiről, a hatékony ellenőrzés fontosságáról, a hatékony időbeosztásról, az időgazdálkodásról, a feladatmegoldási stratégiák kialakításáról, a figyelem fókuszálásáról, önismereti, társismereti, kooperációs technikák megismeréséről, valamint a motiváció serkentéséről.

A csoportos fejlesztés során fontos, hogy a tanulók figyelme, koncentrációja fejlődjön. Ebben különböző tréninggyakorlatok segíthetnek, melyekben hangsúlyos szerepet kap a két agyféltekei kölcsönhatás, összerendezettség, a figyelem fejlesztése. A figyelem nem csupán a feladatok megoldásában segít, hanem a hatékony önellenőrzés megtanulásában is, mivel ellenőrzés nélkül előfordulhat, hogy az időigényes tanulással megszerzett tudás számonkérésekor a kisebb-nagyobb hibák sokasága lerontja az eredményességet.

Bajdik Zoltán - Kovács Erika

 

  

Itt íratkozhat fel folyamatosan frissülő tartalmainkra (RSS)

Tartalom átvétel