I.4. Fejlesztő-gyógypedagógiai terápiák

Minden gyermeknek megvan a maga természetes fejlődési ritmusa. Vannak azonban olyan gyerekek, akiknek a belső ritmusa különféle okoknál fogva (fizikai, idegrendszeri, lelki, családi, vagy más okok) megváltozott ütemű. Ez a ritmus lehet nagyon gyors, vagy éppen túl lassú. A személyiség mint egész egy olyan személyiség és/vagy képesség–résszel működik, ami megváltoztatja a fejlődési ütemet, sajátossá, egyénivé formálja azt.
Amikor a gyermeknek nehézségei vannak, akkor első ösztönös reakciója az, hogy elrejtse az elől, aki azt észrevehetné, hiszen mindenki a jó oldalát szeretné mutatni. A fejlesztés folyamatában sincs más lehetőség, minthogy mi is „erről az oldalról” induljunk el, és az erősségeket elismerve, ezekhez zárkóztassuk fel a gyengébb képességeket.
A fejlesztés az öngyógyító fejlődés támogatása. Minden gyermek fejlődni akar, meg akar felelni, szeretetre méltóvá akar válni. Megláttatja erősségeit, s az értőktől segítséget kér – olykor egyre erősebb jelekkel - nehézségei leküzdéséhez. A fejlesztés lépcsőfokait a személyiség fejlődésének törvényszerűségei határozzák meg. Csak a magát elfogadottnak, szerethetőnek érző gyermek képes tanulni, fejlődni. A fejlesztés sem követhet más „nyomvonalat”, az érzelmi és szociális megerősítés után következhet akár a motoros, akár a kognitív fejlesztés.
• Kognitív fejlesztések
-- komplex értelmi fejlesztés
-- Sindelar fejlesztő program
• Tanulási képességek, részképességek fejlesztése
-- grafomotoros fejlesztés (a finommozgások beindítása, koordinációjuk elősegítése)
-- nyelv-és beszédfejlesztés
-- íráskészség fejlesztése
-- olvasási készség fejlesztése
-- matematikai készségek fejlesztése
-- figyelemfejlesztés
• Nagymozgást és az érzékelés integrációját elősegítő fejlesztések
-- komplex mozgásterápia
- 5791 olvasás